dinsdag 18 december 2012

Op visite bij Kim Jong-un deel 2

In deel 1 heeft u de spannende treinreis van Dalian naar Dandong kunnen lezen. Ik weet dat u reeds overloopt van spanning en daarom zal ik u het vervolg niet langer onthouden. Installeer u in uw favoriete leesstoel en lees snel verder hoe ik mij dichterbij Noord-Korea begeef. 

Net buiten het treinstation van Dandong word ik begroet door een reuzenstandbeeld van Mao Zedong. Mijn uitgeprinte kaartje van de omgeving brengt uitkomst om mijn hotel te vinden. Een paar minuten van het treinstation vandaan is het Ruixin Zhonglian Business hotel. Ik check mijzelf in bij een vriendelijk ogende receptioniste die haar best doet om Engels te spreken. Het is vertederend en ik doe mijn best om Chinees met haar te spreken. Ze dirigeert mij naar kamer vijftien op de tweede verdieping. Via de kitscherige aankomsthal neem ik de lift naar de tweede verdieping en vind ik kamer 15. De kamer is simpel, maar schoon. 28 euro voor twee nachten is een prima prijs. Mijn paspoort en wat geld verstop ik een sok, die ik wegmoffel in mijn rugtas en onder mijn bed stop. Ik neem een snelle douche en hijs mij in een schone korte broek en t-shirt. Op mijn afgetrapte gympies spoed ik mijzelf naar buiten, naar de Yalu rivier. Het is nog steeds een graad of 20 als ik buiten kom. 

Standbeeld Mao Zedong vlakbij treinstation Dandong, China
Het is negen uur en ik moet nodig wat eten. Ik kan mijn gevoel van honger onderdukken, omdat ik eerst Noord-Korea wil zien, voordat het donker wordt. Slechts een paar minuten lopen van het hotel doemt de Yalu rivier op. Aan de rechterzijde zie ik de Vriendschapsbrug tussen Dandong en Sinŭiju en recht voor mij ligt Noord-Korea, op nog geen honderd tot honderdvijftig meter afstand. Het enige wat tussen mij en Noord-Korea instaat is de rivier Yalu. Een siddering gaat door mij heen.

Ondanks dat het begint te schemeren zie ik aan de overkant nog steeds Noord-Koreanen rondlopen. Ik zie een grenspatrouille voorbij marcheren, terwijl een man wat aan zijn roestige boot loopt te sleutelen. Wat meer naar links zie ik twee kinderen ravotten met een hond. Morgen moet ik dichterbij zien te komen en ik neem aan dat er Chinese ondernemers zijn die mij met een bootje dichterbij Sinŭiju kunnen brengen. Het loopt tegen tienen en bij een kraampje haal ik wat eten dat van de barbeque afkomt. De verkoper spreekt geen Engels en ik weet niet precies wat ik koop, maar het smaakt prima. Nadat mijn honger gestild is en ik een flesje ‘Yalu River’ bier achterover heb geslagen begint het donker te worden. Er zijn weinig mensen die zich nog bevinden op de verlichte boulevard naast de Yalu-rivier.

Ik blijf turen naar de Noord-Koreaanse zijde om een teken van leven te ontdekken. Achter mij is Dandong  verlicht met neonlampen en reclamezuilen. Zelfs het Chinese gedeelte van de Vriendschapsbrug is verlicht met neonverlichting. Het Noord-Koreaanse gedeelte van de brug blijft aarde donker en aan de overkant van de Yalu-rivier is niets meer waar te nemen. Noord-Korea is gitzwart. 

Klik hier voor 'Op visite bij Kim Jong-Un' deel 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten