Duurbetaalde Londense
metrobestuurders staken op tweede kerstdag en veroorzaken chaos in de Britse
hoofdstad door het metronetwerk plat te leggen.
Tweede
kerstdag is het weer raak in Londen. Op Boxing Day gaan de Londense
metrobestuurders weer eens staken. Het lijkt inmiddels een traditie te worden,
want dit is het derde jaar op rij dat het metronetwerk plat wordt gelegd door
een staking op tweede kerstdag. Vakbond ASLEF (Associated Society of Locomotive
Engineers and Firemen) is verantwoordelijk voor de staking en verlangt 300%
loon en een extra vakantiedag voor werken op tweede kerstdag voor haar leden.
Deze eis is afgewezen door Transport for London (TfL), de overheidsinstantie
verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Londen.
Boxing Day 2013: Londen metro op slot |
Het gemiddelde
salaris per jaar van een Londense metrobestuurder is met 46.000 pond ruim
19.000 pond meer dan het gemiddelde salaris van een Londenaar en twee keer
zoveel als het landelijk gemiddelde. De best betaalde Londense metrobestuurder
verdient zelfs 61.218 pond op jaarbasis. Voor dat salaris zou ik zonder klagen
op tweede kerstdag willen werken en zou ik er zelfs geen probleem van maken om
op eerste kerstdag ook nog eens te werken.
ASLEF heeft de
mogelijkheid om Londen volledig plat te leggen en houdt Londen door een staking
in gijzeling. Veel Londense voetbalteams spelen op tweede kerstdag en zullen
minder bezoekers verwelkomen. Tweede kerstdag betekent voor veel winkeliers
totale uitverkoop waardoor veel geld verdient kan worden. Door de staking zal
de plaatselijke middenstand nu ook vele miljoenen mislopen, doordat winkelend
publiek niet de stad in kan. En vele Londenaars zullen gewoon moeten werken,
net als de metrobestuurders en het zal een hele klus worden om die dag op je werk te verschijnen.
Om negen uur ’s
ochtends word ik ook op mijn werk verwacht op tweede kerstdag. Normaliter is
het voor mij een reis van vijftig minuten met de metro om van Oost-Londen naar
Wembley te reizen. Zonder metro ben ik op de bus aangewezen en dan duurt een
rit circa drie uur met een aantal maal overstappen. Dan 8 uur werken en dan
weer met de bus naar huis. Het zal een lange dag worden.
Het is een
schande dat ASLEF zulke verregaande maatregelen neemt om een punt te maken en
meerdere stakingen in januari 2013 staan al gepland. Metrobestuurders maken
zich hiermee nog onpopulairder dan ze al waren. Er is maar één manier om dit
probleem in de toekomst te vermijden en dat is het introduceren van
bestuurderloze metro’s. De Dockland Light Railway (DLR) in Oost-Londen, een
bovengronds metrosysteem, rijdt al met succes rond zonder bestuurders. In
Kopenhagen, Parijs, Barcelona, Seoul en vele andere steden zijn er
bestuurderloze metro’s en het wachten is tot Londen volgt. Het bedrag dat
bespaart wordt aan lonen voor metrobestuurders kan mooi gebruikt worden om de
prijs voor een ritje met de metro te reduceren.
Image from: http://www.thetimes.co.uk/tto/news/uk/article3010436.ece
Image from: http://www.thetimes.co.uk/tto/news/uk/article3010436.ece
Geen opmerkingen:
Een reactie posten