zondag 23 december 2012

Chaos in Londen op Boxing Day

Duurbetaalde Londense metrobestuurders staken op tweede kerstdag en veroorzaken chaos in de Britse hoofdstad door het metronetwerk plat te leggen.

Tweede kerstdag is het weer raak in Londen. Op Boxing Day gaan de Londense metrobestuurders weer eens staken. Het lijkt inmiddels een traditie te worden, want dit is het derde jaar op rij dat het metronetwerk plat wordt gelegd door een staking op tweede kerstdag. Vakbond ASLEF (Associated Society of Locomotive Engineers and Firemen) is verantwoordelijk voor de staking en verlangt 300% loon en een extra vakantiedag voor werken op tweede kerstdag voor haar leden. Deze eis is afgewezen door Transport for London (TfL), de overheidsinstantie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Londen.

Boxing Day 2013: Londen metro op slot
Het gemiddelde salaris per jaar van een Londense metrobestuurder is met 46.000 pond ruim 19.000 pond meer dan het gemiddelde salaris van een Londenaar en twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde. De best betaalde Londense metrobestuurder verdient zelfs 61.218 pond op jaarbasis. Voor dat salaris zou ik zonder klagen op tweede kerstdag willen werken en zou ik er zelfs geen probleem van maken om op eerste kerstdag ook nog eens te werken.

ASLEF heeft de mogelijkheid om Londen volledig plat te leggen en houdt Londen door een staking in gijzeling. Veel Londense voetbalteams spelen op tweede kerstdag en zullen minder bezoekers verwelkomen. Tweede kerstdag betekent voor veel winkeliers totale uitverkoop waardoor veel geld verdient kan worden. Door de staking zal de plaatselijke middenstand nu ook vele miljoenen mislopen, doordat winkelend publiek niet de stad in kan. En vele Londenaars zullen gewoon moeten werken, net als de metrobestuurders en het zal een hele klus worden om die dag op je werk te verschijnen.

Om negen uur ’s ochtends word ik ook op mijn werk verwacht op tweede kerstdag. Normaliter is het voor mij een reis van vijftig minuten met de metro om van Oost-Londen naar Wembley te reizen. Zonder metro ben ik op de bus aangewezen en dan duurt een rit circa drie uur met een aantal maal overstappen. Dan 8 uur werken en dan weer met de bus naar huis. Het zal een lange dag worden.

Het is een schande dat ASLEF zulke verregaande maatregelen neemt om een punt te maken en meerdere stakingen in januari 2013 staan al gepland. Metrobestuurders maken zich hiermee nog onpopulairder dan ze al waren. Er is maar één manier om dit probleem in de toekomst te vermijden en dat is het introduceren van bestuurderloze metro’s. De Dockland Light Railway (DLR) in Oost-Londen, een bovengronds metrosysteem, rijdt al met succes rond zonder bestuurders. In Kopenhagen, Parijs, Barcelona, Seoul en vele andere steden zijn er bestuurderloze metro’s en het wachten is tot Londen volgt. Het bedrag dat bespaart wordt aan lonen voor metrobestuurders kan mooi gebruikt worden om de prijs voor een ritje met de metro te reduceren. 

Image from: http://www.thetimes.co.uk/tto/news/uk/article3010436.ece

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen