zondag 12 augustus 2012

Blik op Noord-Korea: Eieren voor je geld

Mijn schoonfamilie is woonachtig in Dalian, een havenstad in het noordoosten van China. Volgens mijn vrouw is Dalian een klein stadje op het platteland, waar weinig te doen is. In mei 2011 heb ik Dalian bezocht en het bleek om een stadje te gaan van 9 miljoen mensen. Ik zal haar dit jaar dan ook zeker uitnodigen om het platteland van Groningen te bezoeken, zodat ze plaatsen kan zien waar echt niets te beleven valt.

Noord-Koreaanse zijde Yalu rivier gezien vanuit Dandong, China
Mijn schoonvader is inmiddels gepensioneerd en was werkzaam als een technisch ingenieur, gespecialeerd in het aanleggen van electriciteitsdraden. Jaren geleden werd hij gevraagd door de Chinese overheid om Dalian te verlaten en te helpen in Dandong, een havenstad op de grens van Noord-Oost China en Noord Korea. De rivier Yalu scheidt beide landen en vanuit Dandong kun je de Noord-Koreaanse stad Sinŭiju zien liggen.

Momenteel hebben de Chinezen deze interessante ligging van de stad Dandong ten opzichte van Noord-Korea uitgebuit en kunnen toeristen tegen betaling, de rivier Yalu opvaren om Noord-Korea van dichtbij te zien. 30 jaar geleden toen mijn schoonvader werkzaam was in Dandong, was de situatie compleet anders. China was nog steeds gesloten en in Noord-Oost China was geen buitenlander of toerist te vinden.

In die tijd zag mijn schoonvader ’s nachts kleine bootjes overkomen vanuit Noord-Korea. Noord-Koreanen kwamen voedsel ruilen met de Chinezen uit Dandong. Met een mandje vol met eieren keerden de Noord-Koreanen weer terug naar Sinŭiju. Op de vraag waarom deze Noord-Koreanen niet in China bleven, antwoordde mijn schoonvader dat dan de familie van deze ontsnapte Noord-Koreanen in direct levensgevaar zou zijn. Dan kies je toch eieren voor je geld.

In 2013 keer ik weer terug naar Dalian en ik hoop dan met mijn schoonvader Dandong te bezoeken en zo een glimp van Noord-Korea op te vangen. Noord-Korea is hermetisch afgesloten en het fascineert mij mateloos om te weten wat er binnen de landsgrenzen afspeelt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten